Urbán Péter Kóborlók c. kötete
NKA „kötelespéldányként” pottyant az asztalomra, ami igencsak szerencsés
történet, hiszen e könyvet – ezen szösszenethez digitálisan felhasználható illusztráció
után kutatva – nem leltem fel a nagyobb könyvterjesztők webáruházainak
kínálatában. Az ízlésemhez mérten túl könnyű műnyomó borító kiábrándítóan pöndörödött,
gyűrődött, a hátsó borító adta információs lehetőséget pedig egy
szövegrészlet közlésével tudták le a szerkesztők.
Az írás látszólag történelmi
kalandregénynek indul, egy középkori várostrom török aknászainak vezetőjére
fókuszálva. Az „olvastunk már ilyet” érzés ellenében néhány igen jól megírt szövegrész
marasztalt, hogy ne tegyem félre a könyvet, olyanokra gondolok, mint az akna
összeomlása körüli történet leírása. Kétharmad terjedelemig mindenesetre lengett
a léc, onnét kezdett összeállni a kép, és a hangulat is beérett az olvasáshoz,
olyasféle élményt generálva, amelyet mondjuk Umberto Eco A rózsa neve című
regényének kézbevételekor éltem át. Természetesen nem kívánom Eco művéhez
hasonlítani a Kóborlókat, azonban szívszorító olvasni, ahogy a történelem által
meghatározott tér és idő, a szereplők számára láthatatlan játszmák és háttérfolyamatok
kesernyésen reménytelen hátteret biztosítanak az egyéni történetek, drámák lejátszásához.
És mégis azt vesszük észre, hogy
nem történelmi regényt olvasunk, hanem egy olyan történetet, amely bárhová,
modern vagy vadnyugati környezetbe is elhelyezhető lenne, azonban a szerző a
török hódoltság korába, a végvári viszonyok közé telepítette a fejedelem
bérgyilkosa és a vitézkedő hadnagy véres balladáját, némi korabeli
kémhistóriával felfűszerezve, gyönyörűséges személyiségrajzot vázolva Hideg
Máté pszichopata kivégzőemberről, aki szenvtelen kegyetlenségében is szánni
való, ugyanúgy mint a hazafinak bizonyuló Vizy, aki elszenvedője egy sötét
összeesküvésnek, ám eszköztárában maga sem különb a bérgyilkosnál, és miután
igazságot szolgáltatott magának és szeretteinek, sorsszerű (bár szerintem
némileg túltolt) fordulatként ő is csak akkor maradhat életben, ha belép a
fejedelem orvgyilkosának állásába.
Ebben a regényben nincsenek
igazán jók vagy rosszak, amit a szereplők tesznek, az általában szörnyűséges,
talán annyi a különbség közöttük, hogy elsősorban érzelem, parancs, vagy kötelesség
irányította-e őket?
Az, hogy nem minősítem afféle közepes
és imitt-amott áthallásos történelmi kriminek a Kóborlókat, amiatt van, hogy
érzek az egész könyvben valami egészen sajátos hangulatot, amit legkönnyebb
lenne spirituálisnak nevezni, ha lenne bármiféle spiritualitásra hajazó vonás
ebben a könyvben. Talán azért, mert telis-teli van fájdalommal és konok
kérlelhetetlenséggel abból kiindulva, hogy milyenek is vagyunk mi emberek. A
szövegben pedig időről-időre felcsillannak olyan briliáns részek, amelyek után
kíváncsi lesz az ember, mit tudhat ez a szerző akkor, ha nem kell valami miatt
sietnie. (Urbán Péter: Kóborlók. Budapest, Aegis Kultúráért és Művészetért
Alapítvány – Magyar Napló, 2017. Illusztráció: a szerző borítón szereplő festménye.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése