Vékony kötet, mindössze hetvennyolc oldal, valójában ezer
fordulat a ringlispílen. Czinki Ferenc regényét igyekszik valamiféle keretek
közé helyezni a fülszöveg, nem tehet róla, valahogy közelíteni kell a
leírhatatlant, mert ennek az irodalmi koktélnak az összetevői, zamata, színe,
szentsége és (h)ideglelése pár sorban visszaadhatatlan. Ennél jóval többet nyújtanak
a túléléshez Varga Gábor Farkas zseniálisan eltalált illusztrációi, segítve a
depresszió gödrének mélységeit felfedeznünk, és onnét kikászálódnunk. Ebben a
regényben nem történik semmi, mégis minden megtörténik, plasztikusan reális
valóságmorzsákból habar LSD-s, vagy tán rémálomszerű utazást, tálal
hattyú-kenyeret, legalábbis annak borzongató receptjét, látszólag narratív
szenvtelenséggel lökve az olvasót abba a centrifugába, amelyből nincs kiút,
elménk tények után kapkod, rendszerezni és következtetni igyekszünk, és amikor érteni
véljük a célt, eltűnünk a semmiben, mint a lóversenyfutam, vagy a vakuval
fotózó lány, közben megérezzük Pozsony árnyékát, a régit és az újat, a Bécsben
találkozó kétféle európait, a színes és a szürke kiszolgáltatottságát annak a
valaminek, amit nem is kell elemezni, nem is lehet, hiszen nincsen remélhető
kifejlet, csak változó és tünékeny állomások. A könyv hatalmas csapdája
letehetetlenségében rejlik, abban a zseniális nyelvi megformáltságában, amely
kényeztet és megkínoz egyben. A kép(zet)ek áradása, az érzéki valóság lenyűgöző
nyelvi megközelítése az, amiért nem vágtam be a sarokba abbéli rettegésemben,
hogy túl mélyen merülök abba a pszichotikus világba, amely attól igazán
rettenetes, hogy lehetetlenségében is lehetséges, kevésbé a tények, mint a
megélés szintjén, borzongató visszhangot nyújtva szorongásainknak. Mindenhol
ott vannak a pozsonyi gödrök és panelóriások, közöttük kerülgetjük az elejtett
gyönyörű kulcsot. Mert adnunk nincs kinek, eltenni nincs miért, másé, valakié,
talán senkié, esetleg mindenkié.
A kötet a Scolar L!ve néven elindult szépirodalmi sorozat
első köteteinek egyike, amiből máris nyilvánvaló, hogy a Scolar a megújult
szépirodalmi portfóliójának örvendetesen gusztusos keretet adott a már említett
illusztrációk mellett könyvészetileg is csinos, ízléses kötettel, amely jó
eséllyel a sznobok és az irodalmi ínyencek körében nyerhet (az utóbbiaknál
méltán) különös népszerűséget. (Czinki Ferenc: A pozsonyi metró. Scolar Kiadó,
2017.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése