Vörös István Thomas Mann kabátja című művét sokáig olvastam.
Mondhatni, nyúlkáltam érte: hol felvettem, hol letettem, beleolvastam,
beleragadtam, aztán pillanatokra ellökött magától, arcomba trombitált egy elefánt, ami
természetes velejárója ezen mű befogadásának, hiszen az elefántoknak külön
birodalma volt (van), államokkal, egyéniségekkel, kollektív tudattal. Mert
Vörös Istvánnál az elefánt visszatérő motívum, alighanem kulcsfogalom, világuk
egy túlméretezett, ám etikus világ, egy ténylegesen létező, morálisan eltérő
valóság antitézise, persze ítélkezés és bármiféle didaktikus törekvés
mellőzésével.
Indiszkréten ott leselkedünk egy szabó műhelyében, Thomas Mann
kabátja készül, két zseni találkozását láthatjuk, hallhatjuk, de főként tapinthatjuk,
ahogyan a jó szövetet is inkább a simítás hitelesíti, nem pedig a csalfa
vizualitás, és ezekben a különös, egyfelől életszerű, másfelől varázsgömb
torzító üvegén szemlélt képekben ott van valami rejtett misztikum, ami nem
ismer teret és időt, ahol minden szereplő a maga összefüggő-összefüggéstelen
magántörténetét bábozza el, legyen az a molnár fiának kabátkája, amit
eredetileg törpének szántak, de igazából ugyanolyan rejtélyes ruhadarab ez,
mint Manné, mert egyfelől megjelenik az anyai gondoskodás vágykészlete, de van
ott büszkeség is, híznak a kacsák, hiszen a molnár a tóba önti azt a lisztet,
amit méltánytalannak tartana sajátjaként kezelni, akkor is, ha ő és családja
szegénységben él, de a tó nem temeti feneketlen gyomrába az adományt, és mivel
a kacsa sorsa a megevés, a természet titkon megfizeti a hajnalok-hajnalán
realizált etikai döntéseket.
Talán ugyanez a helyzet a szerzővel is, ő ugyan nem önt a vízbe
semmit, és itt megjegyzem, az elefántok számára is igen fontos a víz, mesterien
játszik térrel és idővel, miközben misztikus utazása, vagy inkább az olvasó
misztikus, néhol szürrealisztikus, ám mégis, minden pontján élvezetes
utaztatása a zsenialitás bizonyos szegmenseit keresi, nos választ is kapunk
művéből arra, hogy mi az a titkos alkímiai összetevő, ami a profán fölé emeli a
dolgokat: a tehetséggel, ám manír nélkül bemutatott emberi viszonyok, vagy inkább az emberi viszonyok egyfajta pszichés és spirituális lenyomata, amelyekkel ezen alkotás bizony mesteri módon játszadozik.
Thomas Mann kabátja olyan mű, amely egyszerre játékos és drámai, egyszerre transzcendentális és plasztikusan realisztikus.
Thomas Mann kabátja olyan mű, amely egyszerre játékos és drámai, egyszerre transzcendentális és plasztikusan realisztikus.
Könyvtáros bácsi ezen könyvet nem azon olvasóknak adná, akik
ösvényt taposnak a kölcsönzőpult és a habkönnyű olvasmányok között, azonban a
kortárs irodalom legjavára vágyódó vájtfülűeket alighanem elkényeztetné
vele, akik talán azzal hoznák vissza a könyvet, némi bocsánatos kölcsönzési
késedelmet követően, hogy ez az írás aztán jól meglifteztette őket, de megérte.
(Vörös István: Thomas Mann kabátja. Bp.,
Noran Libro, 2017.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése